Solstice Festival, matka tunturin huipulle

Kuva: Pietari Purovaara

Solstice Festival, matka tunturin huipulle

Kun tavoitteena on aktivoida hiihtokeskuksen ympäristöä kesällä, on oltava rohkea. Näin sai alkunsa Solstice Festival – maailman pohjoisin elektroniseen musiikkiin ja moderniin taiteeseen keskittyvä festivaali.

Solstice Festival järjestettiin ensimmäisen kerran juhannuksena 2019. Kolmipäiväinen festivaali kokosi Rukan uniikin luonnon äärelle 30 kotimaisen ja kansainvälisen artistin musiikkiohjelmiston sekä 7 visuaalisen artistin installaatiot. 

Tunturin huipulle rakennettu festivaalikylä tarjosi taide- ja musiikkikattauksen lisäksi kävijöilleen laadukkaita ravintolapalveluita, jotka toteutettiin yhteistyössä pääasiassa paikallisten toimijoiden kanssa. Mökit ja huoneistot Rukatunturin läheisyydessä tarjosivat suuren ja monipuolisen majoituskapasiteetin.

Tapahtumassa yhdistyi työryhmän toiminnan visio tuottaa klubimusiikkiin keskittyviä tapahtumia ennennäkemättömissä ja yllättävissä tapahtumapaikoissa, sekä Ruka-Kuusamon matkailu ry:n tavoite kehittää Ruka-Kuusamon matkailualueella toimivien yritysten toimintaympäristöä sekä lisätä alueen kansainvälistä ja kansallista vetovoimaisuutta ja tunnettavuutta. 

Festivaalin markkinointi keskitettiin Suomen lisäksi muualle Eurooppaan – erityisesti Englantiin, Saksaan, Hollantiin, Ruotsiin ja Italiaan. Juhannusyön aurinkoa ihmettelemään saapui festivaalikävijöitä yli kymmenestä eri maasta sekä kaikkialta Suomesta. 

Kuinka kohderyhmä tavoitettiin

 Markkinoinnin oikea tulokulma

Festivaali järjestettiin ensimmäisen kerran, joten aiempaa kokemuspohjaa tai kuvamateriaalia ei voitu hyödyntää. Markkinointi tuli painottaa siis sisältökeskeiseksi. Markkinointi keskitettiin kiinnostaviin ja luotettaviin kanaviin joita tapahtuman kohdeyleisö seuraa, tulokulmanaan festivaalin artistiohjelmisto sekä ainutlaatuinen miljöö. Kiinnostusta kasvatettiin myös kansainvälistenmediakumppanien avulla.

Paketointi

Festivaalikävijöiden saapuessa tapahtumaan ympäri Suomea sekä Eurooppaa, oli paikan päälle saapumisesta sekä majoittumisesta tehtävä mahdollisimman vaivatonta. Festivaalille myytin majoituksen ja festivaalilipun yhdistäviä paketteja sekä Helsinki-Kuusamo-Helsinki välille järjestettiin festivaalibussikuljetus. 

Word of Mouth

Festivaalille saavuttiin pääasiassa 2-8 hengen ryhmissä. Innostamalla yksi kävijä, saatiin mukana usein kokonainen kaveriporukka. Onnistunut tuotanto aikaansai runsaasti kävijöiden luomaa sosiaalisen median sisältöä, sekä vuoden 2020 ennakkolippujen suuren kysynnän.

Solstice Festival edesauttoi Ruka-Kuusamon seudun kulttuurimatkailua tuomalla paikan päälle täysin uutta yleisöä, tarjosi kävijöilleen unohtumattoman kokemuksen ja osoitti rohkeiden konseptien herättävän laajaa kiinnostusta. Se todisti myös itselleni kulttuurimatkailun kentän loputtomat mahdollisuudet ja jätti jälkeensä ikimuistoisia tarinoita. Harvemmin sitä juuttuu porojen aiheuttamaan ruuhkaan matkalla töihin. 

Teksti: Stella Kylä-Liuhala

Kirjoittaja työskentelee Solstice Festivalin tuotantopäällikkönä ja viimeistelee opintoja kulttuurituotannon tutkinto-ohjelmassa Metropolia Ammattikorkeakoulussa.