Blogi

Miten taidesisällöistä tehdään matkailupalveluja niin, että kansainväliset matkailijat löytävät niiden äärelle? Miten suomalaiset kaupunkitapahtumat ja festivaalit tarjoillaan matkailumarkkinoille? Löytävätkö taiteentekijät ja matkailuyrittäjät toisensa? Mikä on välittäjäportaan rooli? CTCB -blogia kirjoittavat taiteen, kulttuurin ja matkailun rajapinnoilla työskentelevät ammattilaiset.

Mika Huisman
Kulttuurimatkailusisältöjä pulppuaa monesta lähteestä

Kulttuurimatkailusisältöjä pulppuaa monesta lähteestä

Matkailijoiden kiinnostus paikallisiin kulttuureihin ja elämäntapaan kasvaa koko ajan, matkoilla halutaan yhä useammin kokea mitä on local life. Millaisin voimin tällaiseen kysyntään pystytään vastaamaan? Kulttuurimatkailun kenttä muodostuu hyvin monenlaisista kulttuurialojen, matkailun ja välittäjäportaan toimijatahoista, joiden toimintamallit poikkeavat toisistaan. Yhteisöllisestä kaupunkikulttuurista kumpuava sisältö, kuten Ravintolapäivä tai erilaiset katufestivaalit ja kaupunginosajuhlat tuovat oman mausteensa kulttuurimatkailun toimijuuden kentälle...
Jyväskylän kirjamessut

Jyväskylän kirjamessut

Jyväskylän kirjamessut – valoa marraskuun harmaudessa Ulkona on pimeää. Silloinkin, kun muutamaksi tunniksi pitäisi olla valoa, on pimeää ja taivaalta sataa vuoron perään vettä, räntää, lunta. Tuntuu siltä, että aika olisi pysähtynyt. Tekee mieli piiloutua peiton alle siihen asti, kun talvi ja pimeys ovat ohi. Suomessa marraskuu on koettelemus sekä keholle että mielelle ja hyvinvointiteema..
Autenttisia elämyksiä etsimässä

Autenttisia elämyksiä etsimässä

Barcelona. Tuo Katalonian värikäs pääkaupunki, arkkitehtuurin helmi, ihana rantakaupunki. Kaksi parikymppistä kultturellia omatoimimatkailijaa etsimässä uusia, autenttisia kokemuksia.  Lähdimme ystäväni kanssa omatoimiselle kulttuurimatkalle Barcelonaan. Alusta alkaen missiona oli seuraava: mahdollisimman paljon kulttuuria, mahdollisimman paljon paikallisuutta ja jotain uutta ja erilaista, mitä normaalisti kaupunkilomalla ei tule koettua. Majapaikan valinnassa päädyimme Airbnb:stä löytyneeseen vanhaan halliin tehtyyn loft-tyyliseen hostelliin...
Kulttuurisisällöt omatoimimatkailijan ohjelmaan

Kulttuurisisällöt omatoimimatkailijan ohjelmaan

Kuva: Konsertti vanhan kivinavetan jäähuoneessa keskellä metsää. Helsingissä järjestetyn valtakunnallisen kulttuurimatkailuseminaarin 7.11. teemana oli ”Kulttuurisisällöt omatoimimatkailijan ohjelmaan”. Aiheeseen pureutuivat mm. Visit Finlandin tutkimuspäällikkö Katarina Wakonen puheenvuorossaan ”Omatoimimatkailijat kohderyhmänä” sekä yrittäjä Tomi Virtanen esitellessään perustamaansa paikalliselämyksiä myyvää Doerz -alustaa. Omatoimimatkailu kasvaa ja ryhmämatkanjärjestäjätoiminnan suosio on hiipumassa. Matkailuyrittäjien asiakaskunta sirpaloituu ja perinteiset matkailun myynti- ja palveluketjut elävät..
Live Like a Local –matkailu valloittaa Jyvässeudun

Live Like a Local –matkailu valloittaa Jyvässeudun

Visit Jyväskylä lanseerasi äskettäin Live Like a Local –ohjelmansa. Teema koskee Jyväskylän lisäksi koko Jyväskylän seutua. Kiinnostus paikalliseen kulttuuriin ja paikallisten tuottamiin elämyspalveluihin kasvaa maailmanlaajuisesti ja kulttuuririkas Jyvässeutu on päättänyt hyödyntää sitä paremmin ja tehokkaammin kuin ennen. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Toimenpidetasolla Visit Jyväskylä on alkuvaiheessa tehnyt ainakin kolme asiaa: Jyvässeudun matkailumarkkinointiverkkosivuilla toteutettiin osio, joka..
Laiskan kulttuurimatkailijan syysloma

Laiskan kulttuurimatkailijan syysloma

Tein perheeni kanssa syyslomaretken Kroatian kautta Montenegroon. Kohdemaan valintaan vaikuttivat 5-vuotiaan näkökulmasta siedettävä lentomatka ja aiemmat positiiviset kokemukset Balkanin alueella matkailusta. Osasin odottaa kaunista, monipuolista luontoa Adrianmereltä vuoristokyliin, hyvää ruokaa ja kiinnostavaa kulttuurihistoriaa. Idän ja lännen välissä rimpuilevan Montenegron kohdalla odotusarvona oli myös jonkinlainen ”eksotiikka”, rosoinen omaleimaisuus, jota massaturismi ja tasapäistävät tuotekehitysprosessit eivät vielä ole ehtineet..

Solstice Festival, matka tunturin huipulle

Solstice Festival, matka tunturin huipulle Kun tavoitteena on aktivoida hiihtokeskuksen ympäristöä kesällä, on oltava rohkea. Näin sai alkunsa Solstice Festival – maailman pohjoisin elektroniseen musiikkiin ja moderniin taiteeseen keskittyvä festivaali. Solstice Festival järjestettiin ensimmäisen kerran juhannuksena 2019. Kolmipäiväinen festivaali kokosi Rukan uniikin luonnon äärelle 30 kotimaisen ja kansainvälisen artistin musiikkiohjelmiston sekä 7 visuaalisen artistin installaatiot. ..

Kulttuurimatkailijat & suomalainen sauna

Sauna on nosteessa erilaisissa matkailupalveluissa. Helsingissä on Löyly ja Allas Sea Pool, Tampereella saunaravintola Kuuma ja Kuopiossa Saana, joissa sauna ja ravintolapalvelut, viehättävät terassit sekä muut kokemukset viihdyttävät niin matkailijaa kuin paikallistakin. Esimerkiksi Löylyssä tunnelmaa luovat DJ:t ja Allas Sea Poolilla on tarjolla erilaisia liikuntaan ja rentoutumiseen liittyviä tunteja kuten ”Viiniä & venyttelyä”. Kaikissa on..

Kooste Lahden kulttuurimatkailun kehittäjäfoorumeista

Lahdessa järjestettiin keväällä 2019 neljä kulttuurimatkailun kehittäjäfoorumia, joissa tavoitteena oli yhteinen oppiminen ja inspiroituminen sekä monialainen dialogi, jonka avulla vahvistettiin yhteistyöverkostoja ja kehitettiin uusia kulttuurimatkailutuotteita. Foorumeissa pohdittiin kulttuurimatkailua sekä koko Suomen mittakaavassa että myös paikallisesti Lahden näkökulmasta. Kehittäjäfoorumien presentaatiot ja työpajojen koosteet löytyvät täältä: https://www.dropbox.com/sh/av3met7xpkcs2db/AACs5hT0eE0GX5PWbJHuj3lfa?dl=0 Kehittäjäfoorumissa ”Kulttuurimatkailu ja yhteisöllinen kaupunkikulttuuri” asiantuntijoina olivat kulttuurimatkailun katto-ohjelman Culture Finlandin ohjelmapäällikkö Susanna..
Vinkkejä matkailupalvelujen kehittäjille Berliinin ITB messuilta – Miten luoda tunne-elämyksiä tapahtumiin, osallistaa sekä tarinallistaa palveluja?

Vinkkejä matkailupalvelujen kehittäjille Berliinin ITB messuilta – Miten luoda tunne-elämyksiä tapahtumiin, osallistaa sekä tarinallistaa palveluja?

”Tapahtumat matkailupalveluina” oli yksi inspiroiva teema Culture Tourism for City Breakers –hankkeen Kulttuurimatkailun kehittäjäfoorumeissa kevään 2019 aikana. Vieraillessani hankkeen edustajana Euroopan suurimmassa matkailualan tapahtumassa, ITB matkamessuilla Berliinissä, pyrin etsimään ammattilaisvinkkejä tapahtumien ja matkailupalveluiden suunnittelijoille. Vaikka luentojen pääteemoiksi oli valittu tänä vuonna kestävyys ja teknologia, kiinnostavia näkökulmia löytyi myös näiden aiheiden ulkopuolelta mm. matkailupalveluiden luomisen tueksi...