Blogi

Miten taidesisällöistä tehdään matkailupalveluja niin, että kansainväliset matkailijat löytävät niiden äärelle? Miten suomalaiset kaupunkitapahtumat ja festivaalit tarjoillaan matkailumarkkinoille? Löytävätkö taiteentekijät ja matkailuyrittäjät toisensa? Mikä on välittäjäportaan rooli? CTCB -blogia kirjoittavat taiteen, kulttuurin ja matkailun rajapinnoilla työskentelevät ammattilaiset.

Mika Huisman
Kulttuurisisällöt omatoimimatkailijan ohjelmaan

Kulttuurisisällöt omatoimimatkailijan ohjelmaan

Kuva: Konsertti vanhan kivinavetan jäähuoneessa keskellä metsää. Helsingissä järjestetyn valtakunnallisen kulttuurimatkailuseminaarin 7.11. teemana oli ”Kulttuurisisällöt omatoimimatkailijan ohjelmaan”. Aiheeseen pureutuivat mm. Visit Finlandin tutkimuspäällikkö Katarina Wakonen puheenvuorossaan ”Omatoimimatkailijat kohderyhmänä” sekä yrittäjä Tomi Virtanen esitellessään perustamaansa paikalliselämyksiä myyvää Doerz -alustaa. Omatoimimatkailu kasvaa ja ryhmämatkanjärjestäjätoiminnan suosio on hiipumassa. Matkailuyrittäjien asiakaskunta sirpaloituu ja perinteiset matkailun myynti- ja palveluketjut elävät..
Live Like a Local –matkailu valloittaa Jyvässeudun

Live Like a Local –matkailu valloittaa Jyvässeudun

Visit Jyväskylä lanseerasi äskettäin Live Like a Local –ohjelmansa. Teema koskee Jyväskylän lisäksi koko Jyväskylän seutua. Kiinnostus paikalliseen kulttuuriin ja paikallisten tuottamiin elämyspalveluihin kasvaa maailmanlaajuisesti ja kulttuuririkas Jyvässeutu on päättänyt hyödyntää sitä paremmin ja tehokkaammin kuin ennen. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Toimenpidetasolla Visit Jyväskylä on alkuvaiheessa tehnyt ainakin kolme asiaa: Jyvässeudun matkailumarkkinointiverkkosivuilla toteutettiin osio, joka..
Laiskan kulttuurimatkailijan syysloma

Laiskan kulttuurimatkailijan syysloma

Tein perheeni kanssa syyslomaretken Kroatian kautta Montenegroon. Kohdemaan valintaan vaikuttivat 5-vuotiaan näkökulmasta siedettävä lentomatka ja aiemmat positiiviset kokemukset Balkanin alueella matkailusta. Osasin odottaa kaunista, monipuolista luontoa Adrianmereltä vuoristokyliin, hyvää ruokaa ja kiinnostavaa kulttuurihistoriaa. Idän ja lännen välissä rimpuilevan Montenegron kohdalla odotusarvona oli myös jonkinlainen ”eksotiikka”, rosoinen omaleimaisuus, jota massaturismi ja tasapäistävät tuotekehitysprosessit eivät vielä ole ehtineet..

Solstice Festival, matka tunturin huipulle

Solstice Festival, matka tunturin huipulle Kun tavoitteena on aktivoida hiihtokeskuksen ympäristöä kesällä, on oltava rohkea. Näin sai alkunsa Solstice Festival – maailman pohjoisin elektroniseen musiikkiin ja moderniin taiteeseen keskittyvä festivaali. Solstice Festival järjestettiin ensimmäisen kerran juhannuksena 2019. Kolmipäiväinen festivaali kokosi Rukan uniikin luonnon äärelle 30 kotimaisen ja kansainvälisen artistin musiikkiohjelmiston sekä 7 visuaalisen artistin installaatiot. ..

Kulttuurimatkailijat & suomalainen sauna

Sauna on nosteessa erilaisissa matkailupalveluissa. Helsingissä on Löyly ja Allas Sea Pool, Tampereella saunaravintola Kuuma ja Kuopiossa Saana, joissa sauna ja ravintolapalvelut, viehättävät terassit sekä muut kokemukset viihdyttävät niin matkailijaa kuin paikallistakin. Esimerkiksi Löylyssä tunnelmaa luovat DJ:t ja Allas Sea Poolilla on tarjolla erilaisia liikuntaan ja rentoutumiseen liittyviä tunteja kuten ”Viiniä & venyttelyä”. Kaikissa on..

Kooste Lahden kulttuurimatkailun kehittäjäfoorumeista

Lahdessa järjestettiin keväällä 2019 neljä kulttuurimatkailun kehittäjäfoorumia, joissa tavoitteena oli yhteinen oppiminen ja inspiroituminen sekä monialainen dialogi, jonka avulla vahvistettiin yhteistyöverkostoja ja kehitettiin uusia kulttuurimatkailutuotteita. Foorumeissa pohdittiin kulttuurimatkailua sekä koko Suomen mittakaavassa että myös paikallisesti Lahden näkökulmasta. Kehittäjäfoorumien presentaatiot ja työpajojen koosteet löytyvät täältä: https://www.dropbox.com/sh/av3met7xpkcs2db/AACs5hT0eE0GX5PWbJHuj3lfa?dl=0 Kehittäjäfoorumissa ”Kulttuurimatkailu ja yhteisöllinen kaupunkikulttuuri” asiantuntijoina olivat kulttuurimatkailun katto-ohjelman Culture Finlandin ohjelmapäällikkö Susanna..
Vinkkejä matkailupalvelujen kehittäjille Berliinin ITB messuilta – Miten luoda tunne-elämyksiä tapahtumiin, osallistaa sekä tarinallistaa palveluja?

Vinkkejä matkailupalvelujen kehittäjille Berliinin ITB messuilta – Miten luoda tunne-elämyksiä tapahtumiin, osallistaa sekä tarinallistaa palveluja?

”Tapahtumat matkailupalveluina” oli yksi inspiroiva teema Culture Tourism for City Breakers –hankkeen Kulttuurimatkailun kehittäjäfoorumeissa kevään 2019 aikana. Vieraillessani hankkeen edustajana Euroopan suurimmassa matkailualan tapahtumassa, ITB matkamessuilla Berliinissä, pyrin etsimään ammattilaisvinkkejä tapahtumien ja matkailupalveluiden suunnittelijoille. Vaikka luentojen pääteemoiksi oli valittu tänä vuonna kestävyys ja teknologia, kiinnostavia näkökulmia löytyi myös näiden aiheiden ulkopuolelta mm. matkailupalveluiden luomisen tueksi...
Fringe – elävää kaupunkikulttuuria!

Fringe – elävää kaupunkikulttuuria!

Elo-syyskuun vaihteessa 2018 sain olla mukana toteuttamassa Fringe Festivalia Lahdessa. Suomen ensimmäinen Fringe oli yksi osa LAFF – Lahti Fringe Festival –hanketta, jonka Lahden ammattikorkeakoulu toteutti yhdessä Lahden kaupungin kanssa. LAFF rakensi Lahteen ympärivuotisen tapahtumakonseptin ja palvelumallin kaupunkikulttuuritapahtumien tuotannolle ja kehittämiselle. Mistä Fringe on saanut alkunsa? Fringe syntyi Edinburghissa toisen maailmansodan jälkeen, reilut 70 vuotta..

Lahden hyödyntämätön kulttuurimatkailupotentiaali

Lahden ensimmäisessä kulttuurimatkailun kehittäjäfoorumissa teemalla ”Kulttuurimatkailu ja yhteisöllinen kaupunkikulttuuri” pohdittiin, mitä kulttuurimatkailu on Lahdessa ja millaisia kehittämiskohteita siihen liittyy. Tavoitteena oli löytää Lahden vahvuudet ja ideoida ennakkoluulottomia ratkaisuja, joiden avulla paikalliset toimijat saadaan mukaan yhteiseen kehittämistyöhön. Työpajan teemaan johdattelivat keynote-puhujat Susanna Markkola Visit Finlandista, kaupunkiaktivisti, tuottaja ja suunnittelija Jaakko Blomberg sekä Rautjärvi Travelin toiminnanjohtaja Juha-Pekka..
Yhteisöllinen kaupunki­kulttuuri matkailuvalttina

Yhteisöllinen kaupunki­kulttuuri matkailuvalttina

Viimeisen kymmenen vuoden aikana Suomeen on syntynyt uuden yhteisöllisen kaupunkikulttuurin aalto, jonka vaikutukset näkyvät koko yhteiskunnassamme. Asukkaat ovat ottaneet aktiivisen toimijan roolin ja muuttaneet kaupunkiaan, asuinaluettaan ja katuaan sellaiseksi kuin he itse sen haluavat nähdä. Mutta se, mikä alkoi oman elinympäristön parantamisena, on samalla myös matkailuvaltti. Tämän uuden kulttuurin edustajia ovat mm. Ravintolapäivä, Siivouspäivä, Arabian..