Autenttisia elämyksiä etsimässä

Barcelona. Tuo Katalonian värikäs pääkaupunki, arkkitehtuurin helmi, ihana rantakaupunki. Kaksi parikymppistä kultturellia omatoimimatkailijaa etsimässä uusia, autenttisia kokemuksia.

Lähdimme ystäväni kanssa omatoimiselle kulttuurimatkalle Barcelonaan. Alusta alkaen missiona oli seuraava: mahdollisimman paljon kulttuuria, mahdollisimman paljon paikallisuutta ja jotain uutta ja erilaista, mitä normaalisti kaupunkilomalla ei tule koettua.

Majapaikan valinnassa päädyimme Airbnb:stä löytyneeseen vanhaan halliin tehtyyn loft-tyyliseen hostelliin. Arkkitehdin ja insinöörin suunnittelema mielenkiintoinen kokonaisuus piti sisällään 7 huonetta, jolla jokaisella oli oma väriteemansa. Lisäksi hostellista löytyi yhteinen olohuone, joogasali sekä ulkopuolisille vuokrattuja työtiloja.

Kuva 1 Majapaikkamme: Loft-tyylinen Airbnb hostelli

Halusimme kokea matkallamme jotain paikallista ja erilaista. Päätimmekin testata kolmea eri kurssia, Barcelonan piirustuskurssin, Authentic Flamenco Dance Class -kurssin ja Create your own cava -kuohuviinikurssin. Barcelonan piirustuskurssin ja Flamenco -kurssin löysimme Airbnb -Elämyksistä ja Cava -kuohuviini kurssin löysimme sattumalta googlesta viinitilan omilta sivuilta.

Barcelonan piirustuskurssilla kiersimme Barcelonan Yliopiston arkkitehtuurin ja taiteen opettajan Brunon kanssa Barcelonan mielenkiintoisissa arkkitehtuurillisissa paikoissa ja luonnostelimme rakennuksia. Kokemus oli huikea! Harvoin tulee kaupunkilomalla istuttua retkituoliin piirtämään keskelle vilkasta kävelytietä. Kurssin aikana Bruno myös kertoi meille eri rakennusten historiasta ja kurssin päätteeksi hän kutsui meidät vielä kahville vaimonsa kahvilaan. Juuri tätä tulimme tänne etsimään, paikallisuutta yhdistettynä taiteeseen ja tekemiseen!

Kuva 2 Sketching Barcelona -kurssin tuotoksia

Authentic Flamenco Dance Class -kurssin löysimme niin ikään Airbnb Elämyksistä. Tunnin mittainen tanssitunti oli hauska kokemus, mutta lyhyen ajan vuoksi ei siitä saanut samanlaista erityistä fiilistä kuin piirustuskurssista. Hauskaa kuitenkin oli ja lämminkin pääsi tulemaan!

Kolmantena kurssina kävimme 30 minuutin junamatkan päässä olevalla viinitilalla Create Your own Cava -kurssilla. Kurssi alkoi upeasti paikallisen oppaan ajaessa meidät kukkulalle, jossa katselimme eteen aukeavaa viinilaaksoa. Tämän jälkeen saimme yleisen kierroksen viinitilalla, maistelimme erilaisia kuohuviinejä ja lopuksi saimme tehdä itse kotiin viemiseksi oman kuohuviinipullon. Kurssi oli fantastinen sekä sisältönsä, että mahtavan kahdeksan henkisen ryhmänsä puolesta, johon kuului me suomalaiset sekä nuori amerikkalainen pariskunta ja brittiläinen perhe.

Kuva 3 Create Your Own Cava -kurssi

Jos mietitään eri kurssien ja kokemusten löydettävyyden helppoutta, nousee ykköseksi Airbnb:n Elämykset, jonka käyttö on erittäin simppeliä ja eri kurssien kirjo laaja. Kuitenkin keskustellessani Sketching Barcelona -kurssin vetäjän Brunon kanssa, nousee Airbnb Elämyksistä selkeä heikkous, koskaan et voi olla varma minkä tasoisen kokemuksen tulet saamaan. Airbnb Elämykseen voi elämyksen tarjoajaksi ilmoittautua lähes kuka vain, joten samanlaista kurssia voi tarjota sekä rautainen ammattilainen, että aloitteleva harrastelija.

Matkan aikana vierailimme lisäksi kahdessa taidemuseossa ja teimme retken benediktiiniläisluostari Montserrat Monasteryyn Montserratin vuorelle, söimme paikallista ruokaa, kävimme paikallisilla markkinoilla sekä kiertelimme eri kaupunginosien kapeita kujia.

Kuva 4 Montserratin luostari

Massaturismi

Vaikka Barcelona onkin kaupunkina kaunis ja kiinnostava, massaturismi lannisti hieman matkan tunnelmaa.  Barcelonan arkkitehtuurin isän, Antoni Gaudin taidonnäytteissä vieraillessa huomasimme kuinka massaturismi vaikuttaa mm. eri paikkojen fyysiseen kestävyyteen. Useassa paikassa kunnostettiin eri osia ja mikäli halusi ottaa kuvan ilman rakennustelineitä, täytyi kuvakulman valitsemassa löytyä luovuutta.

Myös rauhallisen taidekokemuksen saaminen oli mahdotonta, kun ympärillä pyöri satoja turisteja selfie-keppiensä kanssa. Sagrada Familiakin jäi sisältä näkemättä, päätimme käyttää aikamme kaupungin kokemiseen tuntien jonottamisen sijasta.

Kuva 5: Sagrada Familian edessä, niinkuin muutama muukin…

Myös muualla kuin Barcelonan keskustan alueilla massaturismi on ongelma. Vieraillessamme Montserrat luostarissa, olimme alun perin suunnitelleet menevämme kuuntelemaan yhtä Euroopan vanhimmista poikakuoroista keskipäivän jumalanpalvelukseen. Mutta vaikka saavuimmekin paikalle ajoissa, ei meillä ollut mitään mahdollisuutta päästä kappeliin yli 300 metrin jonottavan ihmismassan takia. Onneksi pääsimme kuitenkin myöhemmin vierailemaan kappelissa ja kuuntelemaan paikallista mieskuoroa.

Yliturismi aiheuttaa Barcelonassa monenlaisia ongelmia, jotka vaikuttavat paikalliseen väestöön ja matkailijan kokemukseen. Turistien lisääntyessä myös kaupungin likaisuus ja roskaaminen ovat lisääntyneet. Myös yleiseen hintatasoon massaturismi on vaikuttanut merkittävästi, ruoan, juomien, sisäänpääsyjen ja majoituspaikkojen hinnat ovat nousseet merkittävästi viime vuosina. Barcelona on pyrkinyt rajoittamaan majoituslupia, mutta silti asuntoja vuokrataan Airbnb:ssä salaa sakon uhalla.

Barcelonan matkailun kantokyky on siis ylitetty merkittävästi. Ja sama kohtalo on valitettavan tuttu monessa muussa Euroopan kohteessa kuten Venetsiassa ja Amsterdamissa.

Kun tietty piste ylitetään, kääntyy massaturismin alla vellovien kaupunkien houkuttelevuus päälaelleen. Harva haluaa lomallansa kävellä tungoksessa tai jonottaa tunteja nähtävyyksiin.

Matka oli kuitenkin kokonaisuudessaan silmiä avaava ja piti sisällään myös paljon upeita, yllättäviä kokemuksia. Taas yksi mielenkiintoinen kulttuurimatka takataskussa, seuraavia odotellessa!

Veera Nurminen

Kirjoittaja on CTCB:n tuottajaharjoittelija, kulttuurituotannon viimeisen vuoden opiskelija, elämyksiä etsivä omatoimimatkailija ja monen eri taiteen alan harrastaja.